TILBAGE

D A G B O G

Søndag d. 10 kl 20.00
Vi er hjemme i god behold, og er ved at vænne os til tanken om fremover at skulle klare os uden opvartning og stuepige.
Havde en dejlig flyvetur hjem i solskin, med landkending stort set hele vejen.
Landede i Kastrup kl. 13.40 præcis efter planen.
Lasse og Bent tog imod os og kørte os hjem, hvor Inge tog imod os med dejligt kaffebord.
Huset stod som vi forlod det, dog med en flottere have.
Vores flinke naboer havde passet godt på det. Tog pænt imod os ved hjemkomsten, og sørgede endda for aftensmad til os.
Tusind tak til alle, der har bidraget til denne tur blev så vellykket
, som den var!

Lørdag d. 9 kl. 15.30
Så lakker ferien mod enden. Vi bliver afhentet i morgen tidlig kl. 7.45 og kørt i lufthavnen.
Så for en sikkerheds skyld pakker vi og gør klar til hjemrejsen allerede i aften.
Vi har taget en stille dag i dag. Mie ved poolen eller altanen.
Jeg gik en tur for at finde nogle katakomber, der var angivet på et kort, at skulle være her syd for bugten. Fandt dem også, men det var tydeligvis ikke noget, der skulle gøres noget særligt ud af, turistmæssigt.
Men det var en dejlig spadseretur. Overraskede endda en vild kanin på markstien. Og solen den skinnede, som vi snart er vant til, fra en skyfri himmel.  Smukke vilde blomster, sommerfugle og summende insekter.
Dette her bliver så nok sidste indlæg i dagbogen her fra Malta. PC' bliver pakket ned når dette her er sendt.
På genhør/syn i/fra DK!

Også et lille hilsen fra mig inden vi forlader Malta.
Det har været en meget begivenhedsrig tur, som varmt kan anbefales. Sjældent kan man som her møde så meget KULTUR og NATUR på så lille et område. Det er lidt vemodigt, at ferien er slut, men nu glæder vi os jo til at komme hjem til det danske forår.
Kærlig hilsen til alle,der har fulgt os på hjemmesiden og sendt mail. Mie.

Kl. 21.00
Dagen i dag har været afslapning og hvile efter de tre lidt hektiske "bildage" så jeg, Mie vil benytte dagbogen til en slags konklusion over Maltaferien, der nærmer sig sin afslutning.
Det er klart, at man selvfølgelig ikke på kun 14 dage kan samle disse mange indtryk til et hele, men her er, hvad jeg har erfaret om Malteserne, som jeg mest har mødt i form af hotelpersonale, i butikker, restauranter,busser etc. altså i servicefagene : stor venlighed og imødekommenhed, ingen lefler for os, turisterne. Vi får lov at gå i fred og blir' ikke påduttet alt muligt, hverken på strand eller gade.
De hviler i sig selv, virker som om, de har selvværd og bedst af alt, vi ser ingen særlig fattigdom, i hvert fald er den ikke synlig i gadebilledet.
Vi bliver ikke snydt ved tilbagebetaling og sidst,men ikke mindst, føler vi stor tryghed ved at færdes rundt på øen.
Jeg glemte at skrive, at selv om vi havde hørt om deres hårde trafik,har vi kun oplevet at der blir' taget hensyn.

Som kvinde er det også herligt at opleve, at de maltesiske kvinder følger godt med i udviklingen, de er smarte og modebevidste og fuldt på højde med mænd mht. uddannelse. Vi ser kun ganske få burka-og tilslørede i gadebilledet.
En dag i bussen hjem fra tur stod en masse gymnasieelever på, på vej hjem fra skole. Jeg skal hilse og sige, at deres mobiler, I-pods og andet it.var fuldt på højde med danske gymnasiasters.

Et lille kapitel om maden, som en af jer spurgte om: Da vi er på halvpension og indtager dagens to buffeter på hotellet, ved vi ikke så meget om maltesisk mad, andet end at een af specialiteterne er kaninragout.
Her er  måske ikke den store variation, men da der er masser af grøntsager og salat, fisk, kød og gedeoste, tænk, så blir, vi faktisk mætte hver dag.

I dag har vi gået en lang tur pynten rundt, købt gaver til familie og naboer, der henter, bringer og tømmer postkasse, så vi kan være trygge hernede. Tak for det !

Fredag d. 8 kl. 10.00
Havde lang dag i går, og lejebilen skulle afleveres.
Vi besluttede derfor at lade dagbogen vente til i dag.
Både i går og i dag, skinner solen igen fra skyfri himmel.
Satte i går, til en afveksling, kursen sydover. Var først i Mostar, hvor vi så kuppelkirken, der er verdens næststørste efter Peterkirken i Rom. Under anden verdenskrig røg en bombe ned gennem kuplen, men eksploderede heldivis ikke, så skaden var begrænset.
Derefter Rabat og Medina. Meget interessant at besøge den gamle borg, med udsigt over hele øen fra ringmuren.
Derefter helt ned på Sydkysten ad kringlede veje til Blue Grotto.
På grund af det fremskredne tidspunkt aflyste vi sejlturen, og nøjedes med det vi kunne se fra kysten.
I dag tager vi en "slappedag" - Højest måske en tur i parken og langs kysten.

Onsdag d. 6 kl. 20.30
Er tilbage på hotellet igen efter en dejlig tur til Gozo. Efter en smuk 20 minutters færgetur, kørte vi i land og direkte mod hovedbyen Victoria. Fandt med lidt besvær en parkeringsplads i nærheden af Citadellet. Citadellet er en gammel borg, med stor kirke. Den ligger højt over byen, og fra fæstningsmurene kunne man se udover hele øen.
Efter et par timer videre ud i landskabet. Det var interessant, grønt og afvekslende, med store kirker og fortidsminder. I modsætning til trafikken i Victoria mødte vi kun få biler på landevejene.
Efter et besøg ved borgruinen Ggantia, der er ældre end pyramiderne i Ægypten, var vi kommet så langt hen på eftermiddagen at det var tid at vende tilbage til hovedøen Malta.
En pudsig episode på færgen. Jeg var gået i forvejen og kom ind på vogndækket og kiggede mig omkring. En matros spurgte: "Have you lost your car?" " No," svarede jeg, "my wife." - "OK, go and find another one"

Tirsdag d. 5 kl. 17.30
Endelig kom dagen, hvor vi havde lejet bil og kl.9 i morges holdt der en lille smart Hyandai Atos udenfor hotellet. Vi tog lige en lille prøvetur i lokalområdet og satte så kursen nordover til et område, der ikke er så trafikeret, så Benny lige kunne sætte sig ind i bilens formåen.
Det har været en pragtfuld dag og for mig er det jo ren ferie bare at lade sig transportere rundt i de skønne omgivelser. Vi startede med at køre op på en bjergtop til Red Tower, et gammelt fort med vid udsigt over Comino og Gozo. Videre ad hullede veje til en statue af Madonna lige ud til havet.
Deroppe nød vi vores medbragte frokost og på tilbageturen fik jeg OH fryd mulighed for at få sand mellem tæerne og det klareste havvand at slentre i langs Melliea Bay, der vistnok er den bedste på Malta. Badetemperaturen er ikke så høj endnu (14 gr ) men vejret blir'gradvis varmere for hver dag, vi er her.
Den første is på ferien nød vi her og det var en udsøgt af slagsen :friske jordbær og softice. Videre op gennem Melliea by til kirken, der knejser på toppen af bjerget. Vi fandt ved fælles hjælp den lige vej hjem. Men ellers er det Benny, der tilkommer æren for flot debut med venstrekørsel. Alle her har ellers udtalt frygt for alt det, der kunne gå galt, selv hærdebrede mænd. Den eneste, der ikke har været nervøs er mig. Jeg kender ham jo og ved, han først har kigget på trafik-og især trafikanter og derefter besluttet, at det nok kan lade sig gøre. Hatten af for det!  I morgen er så vores plan at tage til øen Gozo.

Mandag d. 4 kl. 18.00
Har hbilaft en dejlig tur til Valetta. Bybus begge veje. På første del af turen ind, måtte vi stå op i midtergangen. Uden stropper at holde i. Forleden, 1,5 times havnerundtur uden redningsveste. Gad vide om det er mere usikkert at køre selv, i lejebil. ;-)
Men vi har i alt fald haft nok en skøn solskinsdag i dag. Med spadseretur ad Valettas hoved- og gågade. Har været inde og set St. John's Co Catedral, en kæmpestor pragtfuld udsmykket kirke. Var endvidere nede ved præsidentpaladset (som vi kun så udefra) inden vi vandrede tilbage mod busterminalen. Naturligvis med passende øl- og kaffepauser undervejs.

Søndag d. 3 kl. 18.15
Vi har haft en afslappet søndag. Spadserede over halvøen igennem byen til Bugibba. Herfra langs strandpromenaden indad i bugten.
Det har været skønt solskinsvejr hele dagen, og vi har nydt den afslappede søndagstemning hele vejen. Der er lige så mange lokale på gaden som turister og alle åbne boder, butikker og restauranter har tilsyneladende forrygende travlt.
I morgen tager vi muligvis bussen til Valetta. Og til på tirsdag har vi bestilt lejebil, og vil prøve en tur med færgen til øen Gozo.

Lørdag d. 2 kl. 18.00
I dag har vi været på havnerundfart i Sliema og Valetta havne. En dejlig sejltur på 1½ time rundt i de to havne, samt 5 minutters vippetur (til Mies store fortrydelse) rundt om pynten, hvor de store bølger rullede ind fra Middelhavet.
En engelsktalende guide fortalte hele vejen om havnens mange aktiviteter, og historien bag.
Som forleden til Mellieha, fandt vi selv en bus, der kørte herfra til Sliema.
Det er en oplevelse i sig selv at køre rundt med Maltas gamle busser. De vækker minder om min soldatertid for næsten 60 år siden, hvor vi lærte at køre i gamle Lory lastbiler, udrangerede fra anden verdenkrig.  Men jeg må sige, de par chauffører jeg har set, klarede teknikken meget fint. Igangsætning på stejle skråninger og dobbelt udkobling ved gearskift. Servostyring er der sikkert heller ikke noget der hedder der.
Har prøvet et par gange at sætte mig i chaufførens sted, gennem trafikmylderet. Er blevet enig med mig selv om, at jeg godt tør leje bil et par dage i næste uge.
En helt anden ting, der desværre er sket er, at jeg ikke kan få forbindelse til serveren mere, der viser denne hjemmeside.
Derfor kan opdateringer af hjemmesiden ikke sendes, indtil videre. Men forsøger naturligvis dagligt at få hul igennem. Adgang til Internet og E-mail er der ikke problemer med.

Fredag d. 1 april kl. 15.45
Så blev det 1.april og jeg nåede at gøre Benny Aprilsnar inden han var rigtig vågen, det er ellers ret svært at narre ham med nogetsomhelst !
En af vore trofaste læsere af hjemmesiden(tak fordi I gider følge os) har spurgt om hotel og mad.

I dag vil jeg fortælle om hotellet og dets omgivelser, så kan maden få sit eget kapitel senere.

Vi bor mellem to bugter : Salinabugten og St.Pauls Bay.
I 70-erne, da turiststrømmen boomede var det Sct. Pauls, der mht. turisme havde de bedste kort på hånden,bl. a. havudsigt, så her blev de flotteste hoteller bygget og med dem alt hvad deraf følger :barer, souvernirboder og diskoteker på stribe.

Bella Vista, hvor vi bor ligger ud til Salinabugten og har "kun" store saltbassiner og udsigt over bjergene at byde på. Derfor er butikker, osv. nærmest ikke eksisterende. En lillebitte kiosk med cola og chips er udvalget.
Til gengæld er hotellet et særdeles livligt sted. Med gang i den det meste af døgnet.
Meget tidligt vækkes alle af nabohusets to ihærdige haner, der så fortsætter til solen går ned!
Lobbyen er stedets absolutte samlingssted, rejsende kommer og går, turister med badetøfler på vej til poolen, om aftenen går man ned og sidder i dybe læderstole med sin bog,pc,kæreste, kortspil, det er også her, der er underholdning hver aften: sang, musik, Karaokee etc. Her man plejer sine kontakter : hvad har I set i dag og hvad er værd at gå efter ?

Da alle gæster stort set er på All INclusive eller, som os, på halvpension er vi som regel her alle til middagen.
Der er kun ganske få danskere her, flest englændere, men alt er meget afslappet,trods det høje gear.

I dag tog vi på picnic over i den kæmpestore nationalpark, der ligger overfor hotellet. Kun en ganske lille del af området er "parkagtig" alt andet er vildtvoksende natur med utallige blomster.fugle.og insektarter.
Vi gik ad små tilgroede stier og fulgte et åløb, hvor kun insekternes summen hørtes og mimosetræer duftede. Ikke en turist at øjne. Det var livsaligt bare at gå med sol og vind i håret og lade sindet op. Og helt ufatteligt, at det kun ligger få hundrede meter fra vores base, som forøvrigt er ok med det, der skal være.

En lille sidebemærkning : der er kun ca. 10 min. gang herfra til alle turiststederne, så det er ikke noget problem.

Torsdag d. 31 kl. 16.30
Som Benny har fortalt, er jeg med på denne rejse som fotograf, så jeg håber, I synes om mit billedvalg, selv om det er svært mellem de mange postkortidyller, der kommer i "kassen".
I dag er jeg forfremmet til referent og da turen i dag var et af mine ønsker er her lidt om torsdagens oplevelser.

Efter bad, breakfeast og lille morgentur for at mærke temperaturen og for at afpasse tøjet dertil tog vi med lokalbus til Mellieha Bay. Det siger jer måske ikke så meget, men det er et sted, hvor Dansk Folkeferie har haft et feriecenter i rigtig mange år. Flere af vore bekendte og familie har boet der, så jeg ville med egne øjne se, om det er der, jeg skal være om vinteren, når det blir' for barsk derhjemme.
Selve feriecentret ligger fuldstændig indpasset i landskabet og kan knapt nok ses fra kysten. Masser af ferielejligheder i 3 plan med lukket gårdhave og tagterrasse.
Vi kunne desværre ikke se lejlighederne, men har hørt, de er gode.
Hele område virkede totalt fredeligt og efter rundgangen ville jeg gi' en dansk sildemad, men nej, SÅ dansk var det nu heller ikke.
Nå, men en røget laks er jo heller ikke at fornægte og et glas kold hvidvin er også ok !
Efter denne stjernestund gik jeg lidt "amok" i supermarkedet, sådanne findes nemlig ikke der, hvor vi bor, så jeg kom til at købe de første nyplukkede jordbær af Maltas egen avl. for de prisbevidste af jer : 3,50 Euro ca: 26 d.kr.

Ellers skal jeg jo ikke beskæftige mig med husmorsysler og det er jo total ferie, når maden blir' serveret hver dag og de våde håndklæder skiftet ud.

Helbredet har det fint, jeg har både mere energi  og gå-påmod end for et år siden.
Vejret er også til at blive rask af, tilpas sol og let brise, så det er ren rekreation, selv om min rejsekammerat jo gerne vil se hele øen inden vi vender hjemad.

En lille sidebemærkning: når man kører i de lokale busser og det går over stok og sten op og ned ad stejle gader og hårnålesving, skal man ikke klamre sig til det, man tror, er et håndtag, for så står man måske med et løst dinglende af slagsen.
EU har beordret at alle de ældgamle busser skal udskiftes til mere miljøvenlige. Det tar' man ikke så tungt her på øen.
I det hele taget er folk venlige og hjælpsomme, hvis et par gamle danske turister ikke er så hurtige på aftrækkeren !

Onsdag d. 30 kl. 17.30
I dag har vi været på sightseeing i dobbeltdækkerbus. En tur rundt på den nordlige del af øen. Sliema, Valetta, Mosta, Medina, Golden Bay og tilbage til "Bella Vista."
Det har været en spændende tur, hvor vi har set og hørt meget. Om øens historie og seværdigheder.
Busbilletten gav mulighed for at hoppe af og på undervejs, så man kunne se nærmere på det man fandt særligt interessant.
Vi tog en pause ved Mdine Nationalpark, hvor der også var et arbejdende glasværk, med udstilling.
Vejret i dag har igen været fint. Men dog lidt flere skyer og en lille smule køligere end de andre dage.
Vi tilbragte det meste af turen på bussens andet, åbne dæk.
Mie klarede at få fine billeder i kassen til trods for de vanskelige forhold, under urolig kørsel på vanskelige og hullede veje. Herunder også stejle, smalle  bjergveje, hvor man slet ikke skulle tro en dobbeltdækkerbus kunne køre.

Tirsdag d. 29 kl. 21.00.
Endnu en dag med skønt solskinsvejr, men måske lidt mere vind end foregående dage.
Formiddagen tilbragt med afslapning samt solbadning på tagterassen.
I eftermiddags tog vi shuttlebussen tværs over til Sct. Pauls Bay.
Osede lidt i butikker langs strandpromenaden til Bugibba.
Herefter fandt vi nærmeste vej tilbage over halvøen til Hotellet.
Det viste sig at vi faktisk kun havde ti minutters gang til Sct.Pauls Bay og stranden der.
Nu har vi vist også fået så meget rede på de nærmeste omgivelser, at vi i morgen må søge længere ud på øen.

Mandag d. 28 kl. 17.15
Efter en god nats søvn og en dejlig morgenmadsbuffet var vi friske til en vandretur, dels gennem byen, dels langs kysten ved Salina Bay.
Vejret var også i dag solrigt og skønt. Vi tog os god tid til at nyde det hele, butikkerne, naturen og det dejlige vejr.
Ved tilbagekomsten hen på eftermiddagen, konstaterede Mie, at der kun manglede ganske lidt for at opfylde dagskvoten på de 10.000 skridt på skridttælleren.
Et forslag om at klare resten på en aftentur, blev dog ikke særlig positiv modtaget. ;-)

Kl. 21.30
Efter et middagshvil tog vi sommertøj og solbriller på, og begav os ud for at se på omgivelserne.
Det var som en dejlig majdag derhjemme.
Begav os ind i Salinaparken, der ligger lige op ad hotellet.
Det var åbenbart et rigtigt udflugtssted for maltesiske familier.
Næsten i hvert ledigt hjørne, var der familier der havde slået sig ned med picnickurve og tæpper i græsset.
Efter at have nydt det dejlige vejr og de smukke og eksotiske blomstrende buske, kaktusser og blomster begav vi os hjemad til hotellet og aftensmaden.
Har desværre konstateret at hotellet ikke lever op til det lovede vedr. WiFi og internetforbindelse.
Der er ikke adgang fra rummene, men kun nede ved receptionen. Så de forventede gode muligheder vedr. Skype og TV-kigning er forduftede.
Men ellers er her pænt og ordentlig, og vi fik god mad.
Nu må vi til køjs, efter en lang begivenhedsrig dag.

Kl. 13.15
Er vel indlogeret på hotellet. Vi kom afsted fra Kastrup på klokkeslettet, selvom vi måtte ud til afisning først.
Efter en dejlig flyvetur i den opgående sol, landede vi planmæssigt på Malta til tiden.  Steg ud i dejlig solskin og forårsvarme.
Guiden hentede os i minibus og vi blev kørt direkte til hotellet, gennem dejligt forårslandskab med grønne marker og smukke blomsteranlæg.
Én i bussen mente endda han havde set røde jordbær på marken.

Efter et par timers venten, hvor vi kunne sole os, med en kop kaffe, ved poolen eller ude på fortovsrestauranten, fik vi adgang til værelserne.
Vi har nu fået pakket det vigtigste ud og tager os et lille hvil.

Søndag d. 27 marts kl. 04.45
Sidder og får morgenkaffe i Lufthavnen. Checkind er klaret, bagagen afleveret og vi kan bare sidde og slappe af indtil vi skal ombord i flyet kl 05.45.
Prøvede for første gang at tjekke ind via selvbetjening. Det lykkedes efter et par forsøg, men vi var glade for vi var tidligt ude, så der var god tid at læse anvisningen.
Det kan godt give nerver hvis man står ved sådan en maskine med 10 utålmodige mennesker i nakken ;-)

Lørdag d. 26 marts kl. 20.30
Kufferterne er pakket og alt er klar til afrejse.
Har været til hyggelig og festlig børnefødselsdag hele eftermiddagen. (Mathias, nabosøn, 7 år)
Så ikke noget med rejsefeber her.
Vil nu gå i seng og prøve at få et par timers søvn inden vi bliver afhentet i nat, og kørt til lufthavnen.
På genhør fra Malta!
Eller måske endda fra lufthavnen, om der bliver lejlighed til at komme på nettet der.

Torsdag d. 3 februar 2011 kl. 17.00
Hjemmesiden er nu stort set opdateret med oplysningerne om Maltaturen.
Rejsen er bestilt og ordrebekræftelse modtaget.
Så derfor er der stort set ikke andet at gøre, end bare lade hverdagen råde, indtil vi nærmer os afrejsedagen, 27 marts.
Derfor ikke mere her, før da.  -  Medmindre noget uventet indtræffer