TILBAGE
D A G B O G
Onsdag d. 8 nov.
Så er det endelig lykkedes at komme ind på hjemmesiden igen.
Efter vi forlod hotel Villa Stupenda ved Comosøen for 3 uger siden, var der ingen af de hoteller vi besøgte sydligere, der havde internetadgang for deres kunder.
Internetcafe mødte vi kun et sted, lidt før Firenze, og der var lukket kl 21 om aftenen. Også igen næste formiddag før viderekørsel, var der lukket.
Desværre skete der det, at vi omkring Napoli blev udsat for tricktyveri.
Tre stk's af vores bagage blev stjålet. Heriblandt tasken med den bærbare PC, med tilbehør samt opdateringer til hjemmesiden. Det vil sige, at dagbogens tekster efter den 18 okt. er væk. Men fotos er stadig i cameraet, og vil blive overført til hjemmesiden en af de nærmeste dage.
Dagbogen vil senere blive ajourført efter Mies håndskrevne notater.
Omkring tyveriet af vores bagage kan berettes følgende: På vej ud af Napoli, i tæt trafik og køkørsel, blev vi af en ihærdig medbilist gjort opmærksom på, at højre baghjul var punkteret.Fandt en, tilsyneladende fredelig, blindgyde lige i nærheden, hvor vi kunne skifte hjul. Reservehjulet lå i bagagerummet under al bagagen, som så selvfølgelig måtte tages ud forinden skiftet. Men da gaden som sagt så fredelig ud og vi begge var tilstede, nærede vi ingen betænkeligheder ved at stille den ved siden af os. Hjulskiftet tog højest 15 minutter, og ingen af os bemærkede andre personer i nærheden af bagagen mens vi skiftede. Ikke desto mindre manglede der alligevel tre stk's da vi skulle læsse bilen igen. Desværre var der også iblandt forsvundet noget medicin som Mie skal ha' en gang om ugen. Det bevirkede at vi måtte afkorte ferien for at være hjemme inden næste gang medicinen skulle indtages.
Senere viste det sig, at det punkterede  dæk var stukket i siden med en kniv eller lignende. Altså måtte vi også investere i et nyt dæk.
Vi kom hjem i god behold for en uge siden. Kom så langt syd på som vi havde planlagt. Men besøg på Vesuv, Capri og/eller Ischia aflystes. Foruden at hjemturen blev noget mere forceret end beregnet.

===============================================================

onsdag,den 18. oktober om aftenen.

Idag har vi rigtig kørt på små bjergveje efter Tommelises anvisninger og med så smalle hårnålesving, at Sonataen ikke kunne komme rundt i een manøvrering.Vi kører mod Genua, men først gennem Milano-og den er godt nok stor!  Når frem til middelhavet ved 17-tiden og finder med hjælp af GPS-en hotel med udsigt over havet og en stor palme udenfor, men på den ene side jernbanen og på den anden trafikvej. Nå, pyt, vi går tur langs havet. Det er 18-20 grader, så vi sveder!

Torsdag, den 19. oktober.

Op til lyden af palmesus og bølgebrus blandet med tog-og bilstøj, men har egentlig sovet rimelig godt. Fortsætter langs kysten gennem små byer og mange ophold ved havet. Tager også en bjergtur uden trafik.
et kraftigt regnvejr gør, at vi beslutter at finde ly for natten. Det er et decideret sommerområde, så der er flere hoteller, som har lukket for sæsonen, men vi finder et : Rialto, så efter hvil og kaffe går vi ud for at finde et spisested og en bankomat. Der er ikke det store udbud, men vi finder et lokalt pizzeria og får mad lige fra ovnen med et godt glas fadøl. Løber hjem gennem regnen med desserten: en stor is-også hjemmelavet!

Fredag, den 20. oktober

Op og efter pæn morgenmad afsted mod Pisa. Finder hurtigt stor P-plads og følger strømmen af turister mod det skæve tårn og domkirken. Det er første sted, hvor byen syder af mennesker. Vejret er skønt, så vi nyder det smukke syn af tårne og tinder. Dåbskapellet er et helt kapitel for sig. Masser af små boder med alskens tingeltangel er der også, men så diskret anbragt, så det ikke ødelægger den store grønne plads .
Mie køber håndlavet sprællemand og postkort og så er det ellers frokost på udendørs cafe, mens folkelivet passerer forbi. Selv om der er rigtig mange turister foregår det fredeligt og der er en god stemning over det hele.
Videre mod byen Empoli, hvor vi for første gang møder fænomenet: Bilfri by, dvs. mange af de gamle middelalderbyer  har  slet ikke kapacitet til biltrafik, så vi må holde uden for byen på offentlig P-plads, det huer os ikke, vi vil helst kunne holde øje med bilen (man hører jo så meget) Lille aftentur til Arnofloden, der løber gennem byen.

Lørdag, den 21. Oktober.

Med lidt bange anelser begiver vi os efter morgenmad til bilen, der heldigvis er i god behold. I dag gælder det så Firenze og ved GPS hjælp finder vi lige ind i bymidten og holder klods op ad domkirken, sikkert ikke helt korrekt, men der er andre, der gør ligeså, så efter lidt tøven  vover vi os ud på sight-seeing i byen, der er utrolig smuk med domkirken og dåbskapellet som absolutte højdepunkter. Der er store pladser med skulpturer og springvand, det største  er Neptun. Vi ser Offizinerne, der er  museum i flere etager, men stor kø: det vrimler med turister her i store flokke efter hver sin guide, så vi nyder at kunne gå rundt selv.  Nede ved floden ser vi den berømte bro med alle guldsmedebutikkerne. En stor oplevelse rigere snegler vi os ud af de smalle gader og sætter kursen sydover. Et  voldsomt regnskyl på motorvejen gør det besværligt at køre og pludselig holder vi i en kilometerlang kø. Redningskøretøjer, ambulancer og politibiler kører med udrykning. Vi kan ikke se, hvad der er sket, men da det klarer op og solen endda titter frem komme folk ud af deres biler og snakker sammen. Efter halvanden time kan vi med sneglefart komme frem og et sørgeligt syn møder os: Flere biler totalt skadede over hele kørebanen, så vi gætter på, det kan være forårsaget af regnen og for høj hastighed!
Vi skal heldigvis ad nærmeste frakørsel og finder stort femetages hotel  i byen Poggibonsi. Stor er vores overraskelse, da vi kommer ned i restauranten for at spise. Nu har vi næsten vænnet os til, at der stort set kun er os og  her er stuvende fyldt i to store lokaler: der er tre busser  fyldt med passagerer som også bor her. Det er helt sjovt at få lidt liv til maden, som er rigtig lækker.

Søndag, den 22. Oktober.
ca 20 gr.

Står op til næsten afryddet buffet: busturisterne var kommet først!!!   Vejret lidt tåget og diset, men klarer snart op og nu befinder vi os i Toscanas  vidunderlige natur, endda i solskin, som er en af Mies drømme! Når frem til Bolsena-søen, der ligger helt blank og stille. Her spiser vi vore sandwich ved søbredden og går lille tur i området.
Finder kort efter hotel Lido der ligger på selve stranden og denne gang er bølgebruset ikke afbrudt af jernbanen !
I morgen passerer vi Rom.

Mandag, den 23. Oktober.
24-25 gr.

Står op til skøn morgen med solskin og efter lille morgentur til søen og afsked med den flok hvide ænder, der "bor" lige nedenfor kører vi videre mod kysten. Ser masser af Kitesurfere. Meget flot over bølger og skumsprøjt.  Et kæmpestort naturområde som næsten kunne minde om vores egen vesterhavskyst med klitter og marehalm giver plads for de mange indbyggere fra Rom, som kun ligger ca. 30 km herfra.
Det ser vi som noget meget positivt, da vi havde troet, der var hoteller og cafeer hele kyststrækningen.
Vi booker ind på hotel Albatros, der også ligger på selve stranden, men denne gang er det ikke søens blide bølgeslag, nej, havet  formelig TORDNER lige ind i værelset til os, så mon jeg snart har fået nok?
Aftentur langs stranden.

Tirsdag, den 24. Oktober.
25-26 gr.

Brusende hav og for en gangs skyld støj på naboværelset. Mie er sur over spildt nattesøvn, her plejer vi at have hele hotellet for os selv og så er der larm, FY! Videre mod Napoli og frokost med det brusende hav for vore fødder. Efter gps anvisninger kommer vi ad mega-smal bjergvej, hvor der knapt nok er plads til sidespejlene og gudhjælpemig kommer der så to modkørende, vi må jo love for at Benny tager alt med knusende ro! Fremme ved bugten og finder hotel, der har kendt bedre dage, men er rent og pænt og så er der lille terrasse, hvor vi kan sidde med kaffen og kigge ind over Napolibugten: ikke så værst!
Aftentur, det er næsten obligatorisk, hvor vi ser stranden, floden og byen. Alt bærer præg af forfald, hvilket også fremgår af vore guidebøger.  Der er meget varmt. Vi har bestemt at vi i morgen vil tage op på vulkanen Vesuv og derfra til Sorrento.

Onsdag, den 25. Oktober.
27 gr.

Ser smuk solopgang over Napolibugten. Checker ud og kører gennem byen med fuldstændig vanvittig trafik. Der myldrer med gående, kørende, cyklende overalt.
Vi er lettede, da vi næsten er igennem, da vi pludselig blir gjort opmærksom på, at vi er punkteret.
 En meget ubehagelig oplevelse, da vi under skiftning af dæk bliver frastjålet bagage og PC.
Ingen har set eller hørt noget. Vi er frustrerede og kede af det, da det senere viser sig, at være nøje tilrettelagt med punkteringen. Det viser en mekaniker, da vi  skal have lappet  det ødelagte dæk. Der er nemlig stukket en kniv gennem det !
Så det koster os et nyt dæk : 120 Euro, men det værste er den usikkerhed, vi pludselig føler, ved at være et sted, hvor den slags kan ske.
Vi finder roligt sted og taler om rejsens videre forløb. Og enes om at afkorte den, så vi efter Amalfi sætter kursen nordpå !
Mie sover stort set ikke den nat, så der er rigelig lejlighed til at se ud på  det spejlblanke hav med Vesuv i baggrunden og sejlbåde i havnen lige nedenfor vinduerne. Alt ånder tilsyneladende fred og idyl !

Torsdag, den 26. oktober.
27 gr.

Den smukkeste tur til dato. Ad utallige hårnålesving med svimlende kig ned ad stejle klipper og gennem de yndigste småbyer med blomster hængende overalt, holder vi hvil på lille restaurant mod havet. Her er forunderligt stille. Kun hanegal og bølgeslag. Mie vil pludselig gerne blive her i nogle dage for at hvile ud, men vi har jo besluttet at  vende næsen hjemad.
I Amalfi by er der netop ankommet et stort krydstogtskib, så det myldrer med amerikanske og engelske turister, der er liv og stemning og vi slutter besøget med en stor is, der  smelter mellem fingrene på os.
Starter turen nordpå og efter længere køretur ad små veje efter gps-anvisning kommer vi til finere motorvejshotel, hvor tjenerne minsandten optræder i hvide jakker ! - Og nu, endelig et hotel med internetadgang. Men hvad hjælper det når PC'en er stjålet!

Fredag, den 27.Oktober.
25 gr.

Efter næsten 9 timers velfortjent søvn og pæn buffet begiver vi os videre nordpå og kører gennem Appeninerne, hvor de høje bjerge er dækket med træer i efterårets glødende farver, ja, nogle steder er de næsten farvet røde. Vi kører ind i stor  naturpark: ARUZZO, hvor der efter beskrivelsen skulle findes brune bjørne ! Nå, men vi ser altså kun nogle køer, der går midt på vejen med klokker på, så det er ganske fredeligt.
På kortet har vi spottet en lille by med det finurlige navn:PESCASSEROLLE, så der må vi altså hen.
Vi stiller bilen og går i den lille hyggelige bjergby, sidder på cafe med de lokale, der holder siesta. Benny har ikke ro på sig, men skal helst se bilen hele tiden!
Videre og finder hotel med udsigt til bjerge. Går måneskinstur. det er nu to uger siden vi startede hjemmefra.

Lørdag, den 28. Oktober.
25 gr.

Ser solopgang over bjergtoppene. Kører i smukt terræn hele dagen med picnic og kaffepause i gammel historisk bydel, hvor vi ser kirken indvendig og går ad stejle trappegader for at se, hvordan man lever sådan et sted. Henad aften kører vi væk fra hovedvejen og finder ad smal bjergvej lille by CASTELCATANIA med ældre hotel  lige op ad stor middelalderborg.  Vi indlogerer os i to rum med bad og stor terrasse og går så  på opdagelse i denne særprægede by, hvor folk sidder ude  på torvet  med hele familien og hunde og katte. Der er sparsom belysning og meget malerisk, men vi ved ikke, hvordan det ville være at bo der. Jeg så flere gamle kvinder liste sig forsigtigt frem gennem smalle gyder. Mærkeligt nok følte vi os overhovedet ikke utrygge her. Vi føler nok, vi er ved at komme til mere civiliserede egne !
Ringer hjem: Alt vel-undtagen vejret. der er meldt storm og frost på vej. Altså: vi vender om ....... men Benny er ved at tilrettelægge hjemturen.

Søndag, den 29. Oktober.
24-25 gr.

Tidligt op, dvs. lidt for tidligt !!! vi havde glemt alt om ophævelse af sommertid, men sød pige har hurtigt morgenmaden parat. Vi kører hele dagen i bjergterræn .
Da vi når PO-sletten tar vi motorvej lige til Gardasøen, hvor vi lander i byen SIRMIONE hen under aften. Der er masser af folk ude på promenaden og ingen p-plads overhovedet. Finder hurtigt hotel MIRAMAR med udsigt til søen (selvfølgelig) når lige at se solen forsvinde. Drink på "egen" terrasse og tur til  kastellet. Skøn middag. Endelig kan Mie få kylling og Pomfritter ! Månelys over søen og aftenstemning, vi kan sidde ude i sommertøj.

Mandag, den 30. Oktober.
21-16 gr.

Så er skuden for alvor vendt, men det var svært at løsrive sig fra Gardasøens lyksaligheder. Solen varmede og Mie fik fodbad i søen. Cappuchino på restaurant med så flot udsigt at der selv på toiletterne var panoramavinduer !
Ad motorvej gennem Østrigs storslåede natur: solbeskinnede alpetoppe med sne.. Når næsten Munchen inden vi finder pænt sted ved E 45. Der er 1000 km hjem !

Tirsdag, den 31. Oktober.
7-12 gr.

Tidligt op og se solopgang over de bayerske alper. Dejlig breakfast efter eget valg- Kl: 8,20 klar til afgang. Stærk morgentrafik mod Munchen. Kører hele dagen, kun afbrudt at små pauser. Pænt vejr til ved 16- tiden, men så regner det en hel del.
Vi tar en kort debat og enes om at tage en overnatning mere.
Finder hurtigt et rigtigt sydtysk hotel med masser af sjove ting og levende lys, der er mange langturschauffører i restauranten og vi får dejlig mad : store Wienersnitzler og Mie får kæmpeis med varm hindbærsauce, uhm !

Onsdag, den 1. november.
2-minus 2 gr.

Hjemme igen !!!
Efter god søvn og en morgenbuffet næsten efter amerikanske forhold: der var alt, hvad hjertet kunne begære og således udrustet tog vi hul på sidste etape. Voldsom regn og blæst, men det klarer op. Der er godt nok oprørt hav, da vi når Puttgarden, men Mie, der ellers påstår, hun ikke er søstærk skal skam have dansk smørrebrød, højt belagt. På fast dansk landjord erfarer vi, der er storm og lukkede broer og helt ærligt: Det er så p.... koldt, at det skulle forbydes.
Hjemme ved 15- tiden, hvor nabo Bent har været så elskelig at tænde for varmen hos os.

Torsdag, den 2. november.
minus 6 - plus 2

Vågner op til 6 frostgrader og ser på tv, at der er oversvømmelser, sne og tog- og bilkaos. Det er en brat og kold hjemkomst og vi sender tanker til Sydens sol, hvor vi kunne have været, hvis alt var gået efter vort hovede. Men varmen breder sig i huset og vi  pakker ud og sender mail til familien og vennerne.
En lang rejse er slut. Og på trods af den ubehagelige oplevelse i Napoli er vi enige om, at det har været en fantastisk tur med store oplevelser af rig natur-og kultur på nethinden.
Og vi er meget taknemlige for at være hjemme i god behold, når vi nu bagefter hører rædsomme historier med overfald etc. og så må vi vel konkludere, at vi er sluppet "billigt" og med livet i behold !
Og vi skal såmænd nok afsted en anden gang. Bare ikke lige til Italien !!!

============================================================

Onsdag d. 18 okt. kl. 09.45

Hotellet her http://www.villastupenda.it er det eneste sted, indtil nu, hvor der har været ubegrænset internetadgang.
Benytter derfor lejligheden til en sidste opdatering før afgang.
Har haft en rolig nat, fået morgenmad fra flot buffet, og er nu ved at gøre klar til afgang.
Solen er ved at bryde gennem skyerne og skinner smukt på bjergene og søbredden overfor.
Det er ca 15 grader varmt her i skyggen og alt tegner til en ny flot dag.

Tirsdag d. 17 okt. kl. 22.10
Da hotellet vi fandt i går var i den "ydmyge" afdeling, besluttede vi os for at tage revanche i dag.
Vi er nu flyttet ind på hotel Villa Stupenda i Bellano på Comosøens sydside. Hotellet ligger på en klippehylde med altanerne ud mod søen. Her er det hele, også internetadgang.
Efter at have forladt Svejts i formiddags besluttede vi os for at tage hele turen rundt om Comosøen. Selvom vejret i dag ikke har været det klareste, har vi set utrolig mange flotte udsigter over området.
Efter den sædvanlige eftermiddagsspadseretur i byen, og i dag også langs søbredden. spiste vi aftensmad på altanen,  mens lysene tændtes rundt om søen og på bjergsiderne.

Mandag d. 16 okt. kl. 20.30
I dag så vi de første sneklædte tinder.
Har passeret St. Gotthard-tunnellen og er nu i det sydlige Svejts.
Efter passagen af tunnellen (17 km.) kom vi ud til blå himmel, strålende solskin og klar luft.
Selvom vi de foregående dage nok har set solen nogle timer, så har det været meget diset.
Temperaturen er også steget et par grader og vi
har set de første palmer og pinjer.
Vi har indlogeret os på et hotel i Bellinzona.
Var kørt gennem hele byen uden at finde nogen indkvarteringsmulighed. Bestemte os så for at spørge "Tommelise" (Damestemmen i vores TomTom GPS)
Hun fandt hurtigt det nærmeste hotel, 500 m fra hvor vi holdt, og ledte os ad snævre krogede gader lige hertil.
Har i dag undgået motorvejsræset og er kommet frem ad mere  stilfærdige veje. Meget flot og smukt landskab langs Zug See og Vierwaldstätter See.
Dagen i dag startede meget mørk og skyet.Vi sov helt til kl. 8.30 og troede ikke rigtig på vores ure da vi vågnede.

Søndag d. 15 okt. kl. 21.30
Atter en dag er gået godt.
Vi startede dagen i Tauberbishofsheim med en smuk solopgang, og morgenmad i hotellets flotte restaurant, med udsigt over byen.
Efter udtjekning fra hotellet var vi en sidste runde i byen. Var så heldig på byens gågade at overvære et flere hundrede meter langt farverigt optog med to orkestre. Åbenbart et indslag i byfesten.vi var med i aftenen før.
Derefter tog vi igen en god  bid af Autobahnen. Der var i dag god plads og søndagsstilhed. Så der var også tid at nyde det flotte landskab med bjerge, dale, store vejbroer, byer og smukke efterårsfarver på træerne.
Sidst på eftermiddagen var vi nået ind i Schweitz. Nogle få km. efter Zürich fandt vi et motel i Sihlbrugg. Her er knap så stille som de to forrige overnatningssteder (ligger tættere på vejene). Men aftenturen gik op på en af bjergtoppene for at nyde solnedgangen, mens vi kunne høre og se køerne rundt omkring på bjergsiderne.

Lørdag d. 14 okt. kl. 20.45
I dag nåede vi ned  i solskinnet.
Indtil i dag ved 15 tiden har vi kørt i gråvejr. .
Men så klarede det op, og nu er vi tilbage på hotellet efter en dejlig aftentur i byen Tauberbichofshe im, Sydtyskland
Der var tivoli og marked i byen.
Så fest og stemning på en skøn sommerlig aften.
Byen ligger i nærheden af Wurtzburg i Taubertal.
Vi fandt hotellet her efter en god dagstur på Autobahnen.
Døren var åben, der så pænt og nydeligt ud, men intet personale at se nogetsteds.
Da vi var lige ved at opgive og køre igen, fandt Mie på at trykke på dørtelefonen udenfor. Hun fik så kontakt med ejeren der fortalte, at han var ude at gå tur med sin hund. Men vi kunne bare gå ind bag skranken i Receptionen og tage nøglen til værelse nr. 3. Han ville nok være tilbage i løbet af en halv times tid.
Vi flyttede ind, men var belavet på hurtig afgang igen, om prisen skulle være urimelig.
Men der var intet at pege fingre ad, da ejeren dukkede op. Så vi regner med at få en lige så rolig overnatning her, som på Unter den Eichen på Lyneburger Heide.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fredag d. 13 okt. kl. 20.15
Vi er nået ned til en lille by på Lyneburg Heide, Bad Fallingbostel. Har fundet et hyggeligt hotel "Unter den Eichen" Pænt, rent og roligt, til rimelig pris.
Har gået aftentur i byen, og fundet en hyggelig spiserestaurant, hvor vi har spist aftensmad.
Bad Fallingbostel er åbenbart en kurby med flere helse- og kurhoteller.
Et mindre vandløb løber gennem byen med strømfald og en smuk park omkring.
Turen hertil i dag er gået gnidningsløst. Kun omkring Hamburg var der lidt kødannelser.
Nu ta'r vi os en kop aftenkaffe og skal så hvile ud, så vi er friske til viderefart i morgen.

Torsdag d. 12 okt 2006 kl. 14.00
Bilen er klar.
Tingene pakkede og klar til at bære ud.
Hjemmesiden opdateret.
Kort sagt: Alt er færdigt til at vi kan drage afsted i morgen formiddag som planlagt.