TILBAGE

D A G B O G

Mandag d. 25 sept. kl. 12.00
Efter en god nattesøvn er det tid at finde ind i den hjemlige rytme igen.
Kuffertene er pakket ud
og hjemmesiden opdateret.
Tilbage er endnu engang, at sige tusind tak, til Kim og Axel samt medrejsende for en spændende og oplevelsesrig tur

--------------------------------------------------------------------------------

Kl. 23.55
Hjemme på Kildehøj i god behold

Søndag d. 24 sept. kl. 09.45
Det er ved at være tid at pakke Pc'en ned inden hjemrejsen.
Værelset skal forlades kl 11. Derefter køres vi i bus til lufthavnen.
Det har været en rolig nat under komfortable forhold.
Dejlig morgenbuffet i en restaurant med en formidabel flot udsigt over byen og fjorden.
Nedenfor gik en Ren og nippede af græsset der stak igennem den nyfaldne sne.
Den tog sig ikke synderligt af forbipasserende eller fotografer.

--------------------------------------------------------------------------------

Kl. 22.00
Vi har holdt afskedsmiddag her på Hotellet.
Vore rejseledere, Kim og Axel holdt taler, og roste os for at være et godt hold.
Jeg synes også selv, det har været et usædvanligt behageligt rejseselskab. Alle er flinke og imødekommende, og ingen brokkehoveder iblandt.
Alle har taget strabadserne og de uundgåelige aflysninger p.g.å. vejr og is med godt humør, og istedet fokuseret på de gode oplevelser vi har haft sammen.
Det vil jeg også gerne her takke jer alle for.

Lørdag d. 23 sept. kl. 15.00
Vi er nu installeret på Spitsbergen Hotel i Longyearbyen, Svalbard.
Vi forlod Aleksey Maryshev kl 9 i formiddags. Afleverede kuffertene på hotellet, og gik derefter en tur i byen.
Longyearbyen er en stor kontrast til Barentsburg vi besøgte i går.
Husene i byen er pæne og vel vedligeholdte. Meget nybyggeri er i gang. Der er gågade med butikker og institutioner af enhver art. Der kører pæne biler rundt i gaderne, i modsætning til Barentsburg, hvor køretøjerne var rene vrag der hostede afsted.
Vi besøgte det lokale Museum, der havde flotte og gode udstillinger om alt på Svalbard, før og nu.
Vejret i dag er stadig stille og overskyet. Har fået et par snebyger i formiddags, så byen er klædt i hvidt.

--------------------------------------------------------------------------------

Kl. 20.35
I eftermiddags har vi været på gletchervandring inde på Holmstrømsbræen.
Det gav en godt indblik i hvilke mængder af materialer bræen fører med ned fra indlandet, og hvorledes det efterlades ved gletcherfoden.
Det har været stille vejr med lidt sne, så fint vejr til den sidste landgang i Zodiacbådene.
Nu er det så tid at pakke kufferterne, klar til landgang i morgen.
Der skal tages afsked med besætningen hvorefter vi køres til hotellet i busser. 

Fredag d. 22 sept. kl. 11.45.
Er lige kommet tilbage til skibet, efter besøg i den russiske kulmineby, Barentsburg.
En by med ca. 300 indbyggere, heraf 50 kvinder.
Meget var tilbage fra russisk storhedstid,  bl. a. en kæmpe sportshal med svømmebassin og div. boldbaner, en flot lille kirke, leninstatue og div. kæmpe-arbejderbilleder rundt i byen. Desværre bar det i høj grad præg af manglende vedligeholdelse og forfald.
I byen var også et flot stort museum, med alt om byens historie, natur, geologi o.s.v.
Vi sejlede i nat fra Kongsfjorden her ned i Isfjorden. Søen havde mestendels lagt sig, så det var en nogenlunde rolig sejltur.
Efter middagen fortsætter vi ind mod Longyearbyen med en enkelt landgang undervejs.
Vejret i dag er tæt skydække. For en times tid siden, dalede sneen stille ned over byen, så vi ikke kunne se ned til havnen, eller skibet der lå for anker udenfor.
For første gang siden Scoresbysund var der i morges telefonkontakt til omverdenen.  

--------------------------------------------------------------------------------

Kl. 21.00
Har holdt Grill- og Barbequefest på dækket i aften.
Er sejlet helt ind i bunden af Kongsfjorden foran en gletcher, hvor der er blikstille. Så her ligger vi for anker til uvejret udenfor stilner af.
Har hele dagen kunnet se de mørke skyer udenfor fjordmundingen, hvor uvejret ligger. Her inde i fjorden har vejret dagen igennem, været nogenlunde klart og stille, endda med solskin imellem.
På vej herind gik vi i land og besøgte et gammelt Marmorbrud.
Har set Rener i land på lang afstand, ellers intet dyreliv.
Når uvejret stilner af, letter vi anker og sætter kurs sydover mod Longyearbyen.
Her skal vi forlade skibet lørdag morgen.

Kl. 11.15
Tilbage på skibet efter formiddagsbesøg i verdens nordligste by; Ny Ålesund, med verdens nordligste posthus.
Indbyggerantallet blev fordoblet ved vores besøg.
Ikke desto-mindre ankom i formiddags yderligere to skibe og et fly.
Det har været nordligste og koldeste sted vi har besøgt på denne tur. Snedriverne lå allerede i gaderne, og man var begyndt på snerydningssæsonen.
Vejret her er overskyet og klart, med frisk vind.
Men udenfor fjorden raser elementerne, siges det.
Vi får høre hvad Kim har at berette om situationen ved middagsmaden om lidt.

Torsdag d 21 sept. kl. 07.45.
Efter en urolig nat med megen søgang ligger vi nu ankret op udfor Ny Ålesund på Svalbard.
Her er ikke meget liv at se i land, og skyerne ligger tæt.
De seneste to døgn har vi sat uret to timer frem, og er nu tilbage i dansk normaltid.
Nu er det tid til morgenmad, så får vi høre hvad Kim har fundet på til i dag.

--------------------------------------------------------------------------------

Kl. 19.30
Grundet den hårde søgang er farten sat ned.
Besøget på Moffen er aflyst og vi har istedet sat kurs direkte mod Ny Ålesund.
Hertil forventes ankomst i morgen tidlig.
Vejret i morgen må så vise om der bliver tid til at gå yderligere nordpå.
Trods vipperiet i eftermiddags (og nu) var alle tilsyneladende friske ved aftensmaden.

Kl. 15.30
I dagens løb er skydækket aftaget, mens størrelsen på bølgerne er tiltaget.
Vi bliver vippet godt, og må klamre os til gelænder og dørhåndtag, når vi bevæger os rundt på skibet.
Efter frokosten blev der serveret fødselsdagslagkage og sunget fødselsdagssang.
Servitricerne sang for, da de kom ind med de to store kager med lys på.
Det viste sig der var hele to i rejseselskabet, der  har fødselsdag i dag.
Ellers er vi blevet underholdt med oplæsning og filmforevisning.
Udenfor har der ikke været noget at se på endnu, men vi nærmer os Svalbard, så alle spejder i ny og næ, om der snart er land i sigte.

Onsdag d. 20 sept. kl. 09.00.
Det flotte vejr har nu forladt os. Det er overskyet med frisk vind. Og vi er ikke i tvivl om, at vi sejler.
Er ved at være på højde med Svalbard, med nordøstlig kurs mod den nordligste Ø, kaldet Moffen. Her går vi i land i morgen formiddag, og håber at se hvalrosser.

--------------------------------------------------------------------------------

Kl. 13.30
Vinden er tage lidt til, så der nu er krusninger på vandet. Men stadig sol og letskyet.
Dagens naturoplevelse stod en vandrefalk for. Den kom og satte sig på forskibet. Vi troede den var træt og forkommen og skulle hvile sig, fordi den var kommet for langt fra land.
Da den havde siddet et kvarters-tid og kigget sig omkring, lettede den pludselig igen. Fløj lidt ud over vandet, dykkede ned og snuppede en af Søkongerne. Måltidet blev parteret og indtaget i luften, mens den cirklede omkring skibet.
Derefter forsvandt den igen ud over havet.
Meget apropos mad, kan jeg fortælle om forplejningen her ombord.
Vi starter med morgenbuffet hvor der er brød, kage, havregryn/cornflakes/mysli/etc. bacon, æg, pandekager, marmelade, ost, juice, kaffe, mælk o.s.v.
Resten af dagens mad er portionsanrettet. Jeg refererer dagens menukort:
LUNCH
Mustard soup
Herb encrusted open-faced fish-sandwich
Kaffe eller the
DINNER
Warm mushroom ravioli
Ovenroasted sausage stuffed turkey breast
Cappusina vienette
Kaffe eller the.
Der er ombord en lille salon med bar, hvor der døgnet rundt er varm kaffe eller the, samt div. småkager og snacks, alt til fri afbenyttelse. Er ingen af personalet i nærheden er der selvbetjening i baren, hvor man bare skriver på en liste hvad man har taget.
Maden er god, varieret og velsmagende.
Så til trods for den lange sejltid går tiden godt og behageligt ombord. Nu kl. 15 er der et foredrag om Danmarksekspeditionen. 

Tirsdag d. 19 sept. kl. 09.30.
Igen i dag er vi vågnet op til solskin og stille vejr.
Vi er langt til søs med blankt vand og lange dønninger.
Kursen er nordøst mod Svalbard, hvortil vi forventer at ankomme i overmorgen formiddag (torsdag).
Der er film og foredrag ombord. Og ellers frit slag for, hvad man vil få tiden til at gå med.
For lidt siden blev der set hvaler. I vandet er der mange søkonger i småflokke på 4 - 6 stykker.

--------------------------------------------------------------------------------

Kl. 22.15
Vi er nu kommet fri af storisen og kan sætte kurs direkte mod Svalbard.
Hele eftermiddagen og aftenen har vi krydset og møvet os gennem isen.
Masser af sæler, men ingen bjørne. Kun bjørnespor sås tværs over flere af de drivende isflager.
Vejret stadig stille, klart og med spejlblankt vand. Der har været den flotteste solnedgang, med de østgrønlandske fjelde agterude.
Alle har med stor interesse fulgt med i hvordan skibet har skubbet og mast isflagerne på sin vej.
Her udenfor isen, er vandet stadig blankt, men med blide dønninger.

Kl. 15.30
Da vi kom til Kap Broer Ruys, lå storisen mod nord, som en kæmpebræmme, og spærrede for videre sejlads den vej.
Vi går nu  mod sydøst for at komme udenom.
Må nok se i øjnene at Grønland nu forsvinder bag os for sidste gang på denne tur.
Vi har de sidste par timer sejlet gennem spredt is og set masser af sæler, både i vandet og på isflagerne.
Solen skinner og vandet er spejlblankt.
En smukkere afsked med Grønland kan ikke tænkes.

Mandag d. 18 sept. kl. 11.30
Vi har lige hevet ankeret op og sat kursen mod syd, ud af Mackenzie bugt.
Her har vi ligget i nat udfor den gamle norske vejr- og fangststation Myggbukta.
Der er talt op til 23 moskusokser som går indenfor synsvidde i fjeldene heromkring.
Har været i land i formiddags. Har beset og fået fortalt stationens historie.
Vejret i dag er næsten lige så godt som i går, blot en lille smule mere vind.
Vedr. den videre tur har Kim fortalt, at ismeldingerne siger; storis herfra og op langs kysten.
Det er derfor ikke sikkert vi kommer til, at gå i land på Grønland mere på denne tur.

--------------------------------------------------------------------------------

Kl. 17.30
Vi er tilbage på skibet efter alle tiders søndagstur.
Den annoncerede lange tur i gummibådene blev forkortet en god del.
På grund af det fine vejr, god sigt og ingen is, sejlede kaptajnen skibet halvejs op i Moskusoksefjorden.
Vi kunne derfor stå indendøre i varmen på broen og nyde sejlturen, istedet for at sidde i blæst og saltvandsprøjt i gummibåden.
Da vi skulle landsættes ved den gamle norske fangsthytte "Hoelsbu" gik der to moskusokser næsten helt nede på stranden.
Vi gik forsigtigt i land og havde dem kun ca 200 meter væk.
Solen skinnede og vejret føltes som en forårsdag.
Der var dejlig sandstrand, med meget klart vand.
En af pigerne fra skibets besætning tog sig endda et hurtigt havbad.
Efter fortælling om stedet og hytten satte vi os på stenene og indtog den medbragte frokost.
derefter fik vi Kaffe, medbragt af guiderne.
Vi prøver nu at komme ud gennem Kejser Franz Joseph Fjord. Iflg. meldingerne ligger der is ved fjordmundingen. Men måske er vi heldige at kunne komme gennem det, istedet for at skulle hele den lange vej tilbage forbi Mestersvig.
 
Søndag d. 17 sept. kl. 10.55
Vi vågnede op til en dejlig morgen, hvor solen stod op og  skinnede på fjeldtoppene omkring os.
Senere nåede den ned i fjordbunden til os, og smeltede den is nattefrosten havde dannet på dækket.
Vi kom forbi masser af flotte isfjelde gennem Kejser Franz Joseph Fjord, videre ind i Nordfjord, og ligger nu foran Waltershausen Gletscher. Den kommer direkte ned fra Indlandsisen.
Vi har været i land ved Strindberghytten. Et af Sirius' depoter.
Sammesteds var der en sommerhytte fra fangstmandperioden.  Stedet var nemlig usædvanlig god for laksefangst. Man brugte ikke line, men kølle, når laksen i store mængder gik op i elven efter tøbruddet.
Vi så ræv og moskusokse gå inde på kysten, men på god afstand fra vores landgang.
Nu er vi på vej til modsatte (nordlige) side af fjorden. Har fået udleveret madpakker. Og når skibet kaster ankeret om lidt, sejler vi i gummibådene, 17 km ind i Moskusoksefjorden

-------------------------------------------------------------------------------

Kl. 20.25
Overraskelsen kl. 18 var et glas champagne til alle, for at skåle på en god weekend.
Vejret var så flot at vi kunne stå på øverste dæk i solskin, og med glas og flasker fritstående  på bakke.
I aften er der foredrag med billeder om Sirius. Første hold har set det og siger det er utrolig spændende.
Om imorgen, siger Kim det er en Imara-dag (måske-dag) Hvor det eneste vi kan være nogenlunde sikre på er morgenmaden.
Der påtænkes et par landgange, den ene med lang sejlads i gummibådene og madpakke, men vi vil være meget afhængige af isforholdene på stederne i fjorden.

Kl. 17.00
Vi er på vej rundt om Ella Ø.
Vejret er klaret op, solen skinner og vi sejler i blankt vand.
Er lige nu på vej nordpå i det smalle, Narhvalsund. Fantastisk flot udsigt til alle sider med sneklædte bjergmassiver og gletchere.
Når vi igen kommer ud i Kong Oscars Fjord sejler videre indefter, med henblik på udsejling igennem Kejser Frantz Joseph Fjord.
Kim har kaldt alle til møde på øverste dæk kl. 18 og har annonceret en overraskelse!

Lørdag d. 16 sep. kl. 11.50
Vi er tilbage på skibet, efter landgang på Ella Ø.
Da vi vågnede i morges lå skibet forankret ud for Lauge Kochs gamle ekspeditionshytte "Ørnereden"
Hytten forsøges bevaret med det oprindelige udstyr, som et slags Museum.
Sirius har sommerplads her og bruger stedet som depot.
Ca. midt på øen er der en gruslandingsbane på 150 meter.
Vi blev landsat på stranden, fik fortalt lidt historie, og tog derefter på vandretur rundt på øen.
Der var masser af spor efter moskusokser, men okserne selv, fandt vi ikke.
En enkelt snehare så vi dog løbe fra stedet, da vi kom.
Vejret i dag er stadig overskyet. Men i modsætning til i går, stille, tørt og behageligt.
Nu venter vi spændt på, at få at vide hvilken vej vi skal ud herfra, da det afhænger af seneste ismelding.

-----------------------------------------------------------------------------

Kl. 20.00
Vejret har ikke været med os i dag. Tæt skydække med frisk vind, slud og regn.
Vi kom dog godt i land ved den gamle blymine i Mestersvig.  Spadserede en tur i terrænet ud til flyvepladsen, Hvor vi besøgte de to Siriusfolk der ene og alene passede Flyvepladsen.
De tog pænt imod os, og gav kaffe. Selv om det må have været noget overvældende pludselig at få besøg af 48 våde og regnvejrsklædte gæster  i flyveleder tårnet. Folkene boede i tårnet, idet alle andre bygninger allerede var lukket og skoddet for vinteren.
Efter nok en rask spadseretur i modvind, tilbage til gummibådene, kom vi godt trætte og våde tilbage til skibet.
Aldrig har et varmt bad og tørt tøj været så velgørende.
Nu er vi på vej længere ind i fjorden til Ella Ø.
Er netop ved at passere Staunings Alper, der skulle være nogle af Grønlands flotteste og barskeste bjerge. På grund af skyerne og disen må vi dog tænke os til det meste.
Kim har lovet at vi får en rolig nat. - Til kompensation for den forrige.
Da vejrudsigten lover bedre vejr i morgen og i overmorgen glæder vi os til besøget på Ella Ø.

Kl. 09.30
Landgangen ved Kap Brown aflyst da der ligger meget is presset mod kysten, således at gummibådene ikke kan gå ind.
I stedet foredrag under dæk kl 10.00.
Fortsætter med nedsat fart mod Mestersvig.
Stadig slud, ringe sigt og strid vind.

Fredag d. 15 sept. kl. 06.30.
Vi har mødt den første væsentlige forekomst af drivis. Det er slud med tæt skydække.
Kaptajnen er selv på broen og dirigerer fart og kurs, udenom den tætteste is.
Det er meget interessant, at man  hele tiden kan gå på broen ("op o æ lout", som min kahytsfælle siger) og følge med i arbejdet der.
Vi er ved at nærme os mundingen på Kong Oscars Fjorden, og er begyndt at dreje indefter.
Indtil vi mødte isen har der været kraftig søgang.
Derfor en lidt urolig nat.

--------------------------------------------------------------------------------

Kl. 23.00
Vi er ude af fjorden. Og de sidste lys fra Kap Tobin er forsvundet i horisonten..
Vi haft snevejr et par timer, men nu er vejret under opklaring igen.
Til gengæld er søgangen tiltaget efter udsejlingen fra fjorden. Skal igen have sikret de løse genstande på borde og hylder.
I morgen er der landgang på Kap Brown, ved mundingen af Kong Oscar Fjord.
Senere besøger vi Mestersvig Flyveplads, der alene passes af to af Kims kammerater fra Slædepatruljen. De jublede da han meldte sit besøg over radioen. Men blev dog lidt betænkelige da han fortalte, at han havde 49 mere med.
I eftermiddags var der foredrag om forsvarets historie i Grønland. Og her til aften en meget flot film om dyrelivet i polaregnene.

Torsdag d. 14 sept. kl. 11.45.
Skibet er lige vendt, for at sejle ud mod fjordmundingen igen.
Vi er kommet tilbage efter en landgang i Ryders Havn på Danmarksø.
Hver gang vi fra nu af går i land, skal der være bevæbnet vagt med, så Kim havde sin skudklare riffel over skulderen
Så gamle bopladser, et forladt ekspeditonshus fra nyere tid (Nordisk Mineselskab) samt de sammenfaldne rester af et hus fra fangstmandstiden i trediverne.
I vandet fik vi set de første sæler. En Remmesæl var ret tæt på, og øjensynligt meget interesseret i, hvad vi var for no'en.
Vejret er stille, overskyet og med sludbyger.
Men som vanligt her på Grønland er sigtbarheden, mange kilometer længere end vi er vant til fra Danmark.
Så vi ser alligevel bjergene og isfjeldene langt omkring os.

--------------------------------------------------------------------------------

Kl. 15.30.
Vi er nu tilbage på skibet efter besøg i byen.
Har fået frokost og sejler videre om en halv time.
Turen går ind i fjorden, langs den sydlige kystlinie, til Danmarksø.
Her ankrer vi op og går i land i morgen.
Vejret er stille og letskyet. Vi havde en flot solopgang over fjeldene i morges.
Kl. 9 blev vi sejlet ind, og fik en festlig modtagelse af turistchen, og en flok børn, der delte brochurer og kort ud.
Overalt blev vi mødt med smil og venlighed. På sygehuset var der rundvisning, og på andre offentlige kontorer, Kirke- Politi- Kommunekontor. o.s.v. stod der guider parat til at fortælle og vise rundt.
Og det bedste af det hele: Ingen stod med hånden fremme og forventede at få penge for det.
Jeg specielt fik en af bådene, med fører, stillet til rådighed og sejlede på 7 minutter, ud til den gamle vejrstation, Kap Tobin. Den tur tog i gamle dage en 30 - 45 min.
Det var en noget speciel oplevelse.
Udsigten og den storslåede natur var der stadig, og var betagende at se igen. Men bygninger og installationer lå i rod og forfald. En løs hundehvalp var det eneste levende væsen vi mødte, da vi gik rundt på stationen. 
Vi gik ombord i båden igen. Rundede pynten for at se op ad kysten, og sejlede tilbage til Scoresbysund, så jeg også kunne få set noget her.
Mødte ingen fra gamle dage, men flere med fælles bekendte.
Den gam
le butik var omdannet til museum og der var bygget et nyt flot supermarked, der lignede dem vi har herhjemme.
Grøntsagsafdelingen stod dog ikke mål med danske butikker. Til gengæld var vareudvalget imponerende.
Inden vi gik ombord igen ankom nok et ekspeditionsskib således at der nu lå 2 skibe ved byen.


Onsdag d. 13 sept. kl. 01.00.
Så er vi ankret op ved byen Scoresbysund.
Havde en flot indsejling i spejlblankt vand hele vejen fra Kap Brewster.
Var på broen hele aftenen.
Nu på hovedet i seng for at være frisk til imorgen.
Kim tilbød forsøge at arrangere en tur til Kap Tobin imorgen.

----------------------------------------------------------------------

Kl. 2040.
Et kvarter efter sidste notat, blev der kaldt over højtaleren, "Hvaler i sigte".
Kort efter dukkede også kystens sneklædte fjelde frem under skyerne.
Vi har nu set både delfiner og hvaler.
Har eftermiddagen igennem holdt øje med, om nogen kendte fjeldtoppe skulle dukke op.
Her efter aftensmaden var der ingen tvivl længere.
Scoresbysundfjorden med Kap Brewster til venstre og Hvidefjeld til højre.
Alt i en smuk solnedgang over fjeldene, idet det eftermiddagen igennem er klaret mere og mere op ind mod land.
Vi ankrer op ved byen Scoresbysund lidt over midnat og går i land efter morgenmaden. Der skulle være en modtagelseskomite klar.
Vi har fået uddelt diplom for krydsning af polarcirklen, og har fået at vide vi kan få stemplet passet hos Politiet i Scoresbysund.

Kl. 14.00
Vi har set delfiner omkring skibet.
Vejret uforandret, let brise og overskyet.
Foredrag om Grønlands Forsvar kl 15.
Forventet ankomst til Scoresby Sund den kommende nat mellem kl. 2 og 3. Forudsat vi ikke møder væsentlige forekomster af storis.

Tirsdag d. 12 sept. kl. 0935.
Vi er nu midt i Danmarksstrædet mellem Island og Scoresby Sund. Kursen er stik nord og vi er ved at passere et søsterskib til M/S Aleksey Maryshev, som er på vej fra Scoresbysund til Island.
Til min store forbløffelse fortalte Ekspeditionslederen (Kim) at Scoresbysund i alt, sommeren igennem har haft besøg af ca. 25 krydstogtskibe.
Søen er rolig i dag  og vi bliver vugget blidt. Vejret overskyet med rimelig sigtbarhed.
Kl. 01.40 i nat passerede vi polarcirklen og fejrede det med et glas champagne på broen.
Det var i regnvejr, så vi fik hverken set nordlys eller måneskin.
Alle spejder nu, med mellemrum, efter hvaler eller et glimt af kysten.
Vi har været til morgenbuffet, og kl. 10 er der foredrag om Grønlands Historie.

-----------------------------------------------------------------------------

Kl. 21.30
Vi har lige fået forevist en film om Knud Rasmussens liv og gerning.
Den "blide" vuggen blev lidt voldsommere  midt på dagen. Det resulterede i ret stort frafald til frokosten.
Det  stilnede af senere og alle er tilsyneladende på mærkerne igen.
Har lige passeret Islands nordvestlige hjørne, og har nu kurs direkte mod Scoresby Sund.
Dagen er gået med læsning, hyggesnak og at lære hinanden og skibet at kende.
En times tid efter midnat passeres polarcirklen og rejsebureauet gir en "lille èn" - Samt stillet i udsigt at vi måske kan se nordlys.
 
Mandag d. 11 sept. kl.9.50.
Efter en god nats søvn og et godt morgenmåltid, var vi alle ude for, at overvære skibet lægge fra kaj kl. 9.15.
Med et lille skub fra en bugserbåd fik vi stævnen mod nord, og går nu frem med fuld kraft.
Solen er lige brudt frem gennem et hul i skyerne og skibet vugger blidt i søen.
Vinden har lagt sig i nat, og regnen er ophørt.
Sejltiden til Scoresby Sund er angivet til ca. 40-50 timer.
 

Kl. 20.45
(22.45 dansk tid)
Vi er nu indkvarteret på skibet.
Har fået aftensmad med dessert og aftenkaffe.
Der har været holdt informationsmøde og redningsøvelse, hvor vi måtte i bådene.
Vi ankom til skibet ca. 15.30 i regn og rusk.
Det var et usædvanligt smukt og klart vejr næsten hele vejen fra Danmark, men ved den vestlige del af Island klumpede skyerne sig sammen og vi landede i her regnvejr.
Turen hertil forløb fuldstændig planmæssigt og uden problemer.
Men ved Informationsmødet kl 17 blev det meddelt at den planlagte afsejling kl 18 var udsat til næste dag kl 9 på grund af dårligt vejr i Danmarksstrædet.
Forholdene ombord ser ud til at være udmærkede. Vi blev godt modtaget af en flink og venlig besætning og der er pænt og rent overalt. 

Kl. 13.10
Indchekningen er gået OK
Sidder nu i transithallen i Kastrup og venter på at flyet kommer på tavlen.
Alle ekspeditionsdeltagere mødtes i afgangshallen.
Vi blev navneopråbt og ledt til indchekning.
Herefter er vi på egen hånd til vi mødes igen i Keflavik.
Der var ingen navne på listen jeg kendte. Men rejselederen er gammel Siriusmand, og derfor meget godt kendt med området.
De øvrige deltagere var tilsyneladende næsten alle i samme aldersgruppe som jeg.

------------------------------------------------------------------------------

Søndag d. 10 sept. kl. 00.30.

Efter en god dag med mange gode afskedsønsker- og gaver, fra familie, venner og bekendte, er der klar til afrejse.
Den bærbare pakkes ned som det sidste, og kommer nok ikke frem igen, før vi er installeret ombord på skibet.
Mobiltelefonen som DLG havde lovet at levere inden afrejsen, nåede ikke frem.
En god nabo har lånt mig sin.
Tiden må så vise om det vil lykkes, at komme "online" undervejs.
Nu venter sengen, og manualen til telefonen er godnatlæsning.
Derefter afsted til lufthavnen i morgen formiddag.
 
---------------------------------------------------------------------------------

Torsdag d. 7 sept. kl. 20.00
Hjemmesiden "rejseholdet2005.dk" er opdateret til videre brug for Grønlandsturen.
Kufferten pakket og alt er stort set gjort klar til afrejse søndag d. 10 kl. 9.50


TILBAGE